
 TELEWIZJA 
 

Początki telewizji w Polsce 
 

Początki telewizji sięgają XIX wieku., a za jej ojca uwaŜa się Paula Nipkowa, który w 
urzędzie patentowym zarejestrował urządzenie o nazwie „elektryczny teleskop”. W Polsce 
ideą telewizji zajmowali się: Jan Szczepanik, który stworzył „teletroskop”, Kazimierz 
Prószyński, który zaprezentował „telefot”.  W 1929 roku Stefan Manczarski uzyskał patent na 
„sposób telewizyjnego przesyłania obrazów za pośrednictwem drutu i radia”. Od 1935 roku w 
Polsce rozpoczęto prace badawcze nad telewizją w Państwowym Instytucie 
Telekomunikacyjnym. 
 

Pierwszy program został nadany 5. października 1938 roku. 27-metrowa antena, 
umieszczona na najwyŜszym budynku w W-wie umoŜliwiła odbiór filmu pt. „Barbara 
Radziwiłówna”. W promieniu 20-30 km, ale transmisja była kiepskiej jakości. Emitowane 
były kroniki filmowe. Telewizorów – było bardzo mało. Znajdowały się one w instytutach 
badawczych, oraz u niektórych osób, w celach badawczych. W 1947 roku wznowiono prace 
nad telewizją.  

 
W 1951 roku w siedzibie ZNP przeprowadzono pierwszy publiczny pokaz aparatury 

telewizyjnej – połączony z demonstracją obrazu. Podczas wystawy zademonstrowano około 
300 form, trwających 8-12 minut. Wystawę zwiedziło ponad 100 tys. osób. Wystawę zamknął 
dwugodzinny magazyn rozmaitości, autorstwa Tadeusza Pszczołowskiego, jednego z 
pierwszych twórców programu telewizyjnego w Polsce. 

 
W 1952 roku zakończono prace nad nadajnikiem wizji, trwały prace nad nadajnikiem 

fonii. Doświadczalna Stacja Telewizyjna IŁ nadał program informacyjny 25 października, a 
pierwszą spikerką była Maria KrzyŜanowska. Program moŜna było obejrzeć na 24 
odbiornikach marki Leningrad. Był tylko obraz. Głos docierał z radioodbiorników. Ekrany 
miały wielkość pocztówki 12x18cm. W styczniu 53 roku wyemitowano pierwszy program dla 
dzieci, a w połowie tego miesiąca do transmisji wizji, dołączyła transmisja fonii –od tej pory 
do odbioru obrazu i dźwięku słuŜył jeden aparat. W 1954 roku telewizja przeniosła się do 
nowej siedziby przy placu Wareckim – miała swoje 240 metrowe studio.   

 
W 1954 roku Joanna i Jan Kulmowie przygotowali pierwsze programy kukiełkowe dla 

dzieci, a od kwietnia 1955 podjęto nadawanie programu dwa razy w tygodniu. Wzrastała teŜ 
lawinowo liczba odbiorników w Polsce (Leningrad). W 1953 roku było ich 80, w 55 roku – 
10 tysięcy. Zaczęto teŜ produkować własne telewizory typu „Wisła” a później Belweder. 

 
30 kwietnia 1956 roku w Warszawie otwarto WOT z nową stacją nadawczą na PKIN-

ie. Nadawano program juŜ pięć razy w tygodniu. Stacja posiadała dwa wozy transmisyjne, a 
zasięg nadawania wynosiło 60 km. 22 listopada 1958 roku stacja nadała pierwszy raz 
Telewizyjny Kurier Warszawski. Po Warszawie powstawały ośrodki w Łodzi, Poznaniu, 
Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku, Krakowie i Szczecinie. Ośrodki miały się pojawiać we 
wszystkich województwach. 

 
Telewizja w Polsce zaczęła się od teatru i filmu, a dopiero później odkryto w niej 

fenomen informacyjno-publicystyczny. Od końca 1955 roku i przez cały 1956 roku rozwijała 
się struktura redakcyjna: pojawiły się kolejne działy: polityczny, sportowy, popularno 
naukowy, łączności z widzami. Powstały „Wiadomości dnia” – pierwowzór „Dziennika 



Telewizyjnego”, który wystartował w TV 2 stycznia 1958 roku. Program zawierał informacje 
ogólne, sport i pogodę, co tworzyło jedną całość. Dziennik Telewizyjny szybko się rozwijał – 
miał coraz większą sieć korespondentów i duŜe poparcie władz socjalistycznych, które 
zobaczyły olbrzymi potencjał propagandowy programu. W końcu lat 50 dominowały formy 
publicystyczne: komentarz polityczny, dyskusja, wywiad, a czołowym komentatorem był 
wtedy Grzegorz Jaszuński. Gospodynią pierwszego talk-show była Irena Dziedzic. DuŜą 
estymą cieszył się teŜ program „Tele-echo”, wzorowany na francuskim formacie „Tele Paris”.  

 
Pierwszym programem kulturalnym była „Kronika Kulturalna”, która później 

przekształciła się w „Pegaz” – stworzony przez Grzegorza Lasotę. W dziedzinie satyry 
telewizyjnej za wielkie wydarzenie uznano pojawienie się w październiku 1958 roku 
Kabaretu Starszych Panów Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego. Zostały teŜ 
stworzone audycje quizowe, dziecięce i sportowe. Telewizja pod koniec lat 50-tych 
przeprowadzała juŜ transmisje z imprez sportowych (Wyścig Pokoju). W latach 50 do 
telewizji trafili słynni spikerzy: Jan Suzin, Eugeniusz Pach i Edyta Wojtczak.  

 
Pierwsze lata telewizji zostały krytycznie ocenione przez odbiorców ze względu na 

chaos i przypadkowe dobieranie repertuaru, mnóstwo błędów i niedoróbek. Nad telewizji 
pochyliła się teŜ władza, która początkowo źle oceniała jej działalność. Polska telewizja na 
początku swojej działalności stosunkowo mało produkowała własnych form, zmuszona była 
kupować za granicą, a wtedy pojawiały się treści nie odpowiadające komunistycznym 
notablom.  

 
 

Lata 60 
 
1 stycznia 1960 powstał Zespół Programu Telewizyjnego, który był w strukturach  Komitetu 
ds. Radia i Telewizji. Na czele zespołu stali: Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Antczak i Xymena 
Zaniewska. Telewizja włączyła się teŜ we współpracę międzynarodową: Interwizja (wymiana 
materiałów filmowych z krajami bloku wschodniego i Finlandią) oraz Eurowizja (działająca 
na Zachodzie od początku lat 50-tych). Na początku 1963 roku w Polsce zarejestrowano 
milionowego abonenta, a maksymalna oglądalność programów wynosiła około 4 milionów.  
 

Pod koniec lat 60-tych było juŜ 3,5 miliona abonentów. W lipcu 1969 roku na ul. 
Woronicza ukończono budowę siedmiu studiów o łącznej kubaturze 365 tys. metrów. 
Rozwijała się teŜ baza techniczna. Program swoim zasięgiem obejmował 63% powierzchni 
kraju u 78% ludności. Na początku lat 60 pojawił się program „Peryskop”, którego jednym z 
prowadzących był Karol MałcuŜyński (senior). 

 
 „Dziennik Telewizyjny” gromadził prawie 2 miliony widzów, a w połowie dekady 

doszedł do liczby 6 mln. W latach 60-tych lektorów zamienili profesjonalni dziennikarze, 
którzy w sumie zaczęli realizować trzy wydania newsów dziennie. Program cieszył się 
uznaniem szczególnie miejskiej widowni, wiejska widownia go nie doceniała. W 
wydarzeniach marcowych 68 roku, „Dziennik Telewizyjny” był narzędziem propagandy 
władzy, która robiła czystki w swoich szeregach.  Redakcja w tym okresie miała 21 
dziennikarzy i 9 korespondentów zagranicznych.  

 
W latach 60 nastąpił rozwój form publicystycznych i interakcji z widzem, powstały 

programy m.in.: Miniatury (magazyn interwencyjny), „Ludzie i zdarzenia” (reportaŜowy), 
„Tramp” (magazyn turystyczny), „Klakson” (magazyn motoryzacyjny), Bez apelacji 



(program w którym ścierały się zwaśnione strony). W 1965 roku  powstało pierwsze 
telewizyjne widowisko plenerowe „Turniej Miast”, którego pomysłodawcą był Marian 
Marzyński, a współtwórcą m.in. Mariusz Walter. Tym samym telewizja wybrała się na 
prowincję i zaraziła sobą takŜe ludzi z małych miast.   

 
W szeroko rozumianej publicystyce kulturalnej brylowały programy: „W starym 

kinie”, Tele echo czy Sylwetki X-Muzy i Pegaz. Bardzo duŜą widownię miał poniedziałkowy 
teatr telewizji, który oglądało więcej ludzi niŜ we wszystkich teatrach w ciągu roku. W 
połowie lat 60-tych publiczność oszalała na punkcie szpiegowskiej historii z Hansem Klosem, 
w roli głównej ze Stanisławem Mikulskim. Telewizja angaŜuje się teŜ w festiwale w Opolu i 
Sopocie.  

 
W latach 60-tych rozwijają się cały czas programy quizowe, stawiające na interakcję z 

telewidzami. Wielkim przełomem jest emisja filmów animowanych Walta Disneya, które nie 
był jednak dobrze traktowane przez władze i emitowane były w przypadkowych porach. 
Dzieci i młodzieŜ lubiły króla Artura i Zorro, co nie podobało się władzy. Powstała wtedy 
„Telewizja Dziewcząt i Chłopców” (TDC), która miała lansować własne wzorce i bohaterów. 
To zamierzenie się udało, bo średnia oglądalność programów spod znaku TDC miała bardzo 
duŜą oglądalność. Znakomite oceny otrzymał „Zwierzyniec” – jeden z najdłuŜej ukazujących 
się programów dziecięcych. Widzowie mogli teŜ oglądać produkcje zza Ŝelaznej kurtyny, 
którym oglądalnością dorównywała filmowa wersja „Stawki większej niŜ Ŝycie”.  

 
W 1960 roku telewizja nadała pierwszy raz transmisję z igrzysk olimpijskich w 

Meksyku. Sprawozdania sportowe nie zyskały duŜej renomy wśród widzów, szczególnie ze 
względu na komentatorów. Studio Olimpijskie z igrzyska cieszyło się jednak duŜą 
popularnością. W latach 60-tych powstała Sportowa Niedziela, program publicystyczno-
informacyjny. Telewizja zyskała osobowości dziennikarstwa sportowego: Jacek 
śemantowski, Stefan Rzeszot czy Tomasz Hopfer.  

  
Lata 70 

 
 
 

Początek tej dekady upłynął pod znakiem utworzenia programu drugiego telewizji, 
który miał być uzupełnieniem programu pierwszego. Nadal wielką oglądalność miał 
„Dziennik Telewizyjny”, z którego wiadomości czerpało prawie 4 mln osób. 
Charakterystyczna czołówka programu niektórym widzom mocno przeszkadzała, co 
przekazywali w listach do TVP. Znakomite recenzję widzowie wystawiali dwóm programom 
informacyjno-publicystycznym: „Monitorowi” i „Światowidowi”.  

Pierwszy kolorowy przekaz telewizyjny nastąpił z obrad VI Zjazdu PZPR – 6 grudnia 
1971 roku. W 1978 roku cały obraz nadawany był w kolorze. Wcześniej cały czas zwiększano 
czas nadawania juŜ w nowym obrazie. Telewizja została doinwestowana przez ekipę Edwarda 
Gierka, co zaowocowało lepszym technicznie programem (wprowadzenie mixerów 
realizatorskich).  

Władza w 1971 roku zdecydowała się na eksperyment telewizyjny jakim była 
„Trybuna Obywatelska”, w której działacze partyjni odpowiadali nawet na bardzo trudne 
pytania widzów. Szybko jednak wycofano się z tej szczerej formy, która obnaŜyła mizerię 
gospodarczą i organizacyjną kraju. Program skrytykował sam Edward Gierek na jednym z 
partyjnych spotkań. Wtedy teŜ nastąpiła zmiana w programach telewizyjnych – tv odchodziła 
od „szczerej rozmowy z widzami”.  



 
DuŜą popularnością cieszył się program Bank Miast, w którym takŜe rywalizowały 

miasta, które miały popisać się przedsiębiorczością. DuŜa widownię miał popularno-naukowy 
program Sonda, który mówił o nauce, ale odszedł od stereotypów. 

Jednak przełomem w działalności TV, szczególnie drugiego programu był blok 
programów Studio-2, który zdominował tv swoim rozmachem, oryginalnością, luzem w 
porównaniu do innych pozycji. Zawsze nadawany w wolne soboty, zawierał róŜnorodną 
ofertę programów studyjnych i seriali. Prowadzili Studio2 BoŜena Walter, Tomasz Hopfer i 
Edward Mikołajczyk, a później Tadeusz Sznuk. Program składał się z dwóch bloków. 
Popołudniowy: programy sportowe, rozrywka i reportaŜ; Wieczorny: serial na wyłączność S-
2, duŜe widowisko rozrywkowe, program publicystyczny a na koniec atrakcyjny film 
fabularny. 

Koniec dekady przyniósł eksplozję polskich seriali w tv. M.in.: „07 zgłoś się”, „Dom”, 
„Daleko od szosy” i „Polskie drogi”, etc...Polskie seriale udanie konkurowały z zachodnimi 
m.in. „Pogodą dla bogaczy” 

 
W latach 70-tych powstał „Teleranek”, składający się z części: „Klubu śmiałych”, 

„Niewidzialnych” i serialu telewizyjnego oraz amerykańskich kreskówek. Program bardzo 
szybko zyskał na popularności. W akcji Niewidzialnej Ręki wzięło udział 250 tys. dzieci.  

 
W redakcji sportowej klasa dla siebie był Tomasz Hopfer, animator wielu akcji 

sportowych („Biegaj razem z nami”), a takŜe znakomity Jan Ciszewski, który komentował 
wydarzenia sportowe. Redakcja sportowa podzielona była na trzy segmenty: transmisje, 
informacja i publicystyka. 

 
Lata siedemdziesiąte przyniosły coraz większy wpływ telewizji na polskie 

społeczeństwo, co próbowała wykorzystać władza, która chciała zrobić z tv swoje  partyjne 
medium. ZauwaŜono teŜ tendencję odejścia od autentycznych programów polityczno-
publicystycznych i przejścia w stronę programów o tematyce kulturalnej o międzynarodowej. 

 
 

Lata 80 
 

 
W latach osiemdziesiątych „Dziennik” stał się narzędziem komunistycznej 

propagandy, która walczyła z Solidarnością. Redakcja skrupulatnie wypełniała dyrektywy 
politycznych decydentów i respektowała zapisy cenzorskie. „Filtr” wydarzeń sierpniowych, 
kompromitował zespół, a odbiorcy sięgnęli po inne źródła: BBC, Wolna Europa czy Głos 
Ameryki.  

„Dziennik” był „głosem oficjalnym władzy” i nie był w nim forum wymiany 
poglądów ze zwaśnionymi stronami. Często serwisy „Dziennika” były specjalnie „zamulane” 
informacjami nieistotnymi i drugorzędnymi, a jego wiarygodność zaczęła w latach 80-tych 
gwałtownie spadać. W tym okresie bardzo zyskał na wiarygodności Telewizyjny Kurier 
Warszawski, który w miarę równorzędnie traktował władzę i środowiska opozycji. Wynikało 
to takŜe z tego, Ŝe władza nie zajmowała się wtedy skrupulatnie ośrodkami regionalnymi, a 
bardziej pilnowała wydań ogólnopolskich. Solidarność bojkotowała telewizję, gdyŜ ta 
publikowała spreparowane materiały. 

W stanie wojennym telewizję zmilitaryzowano. Do gmachu na Woronicza 
wpuszczano tylko techników, a prezenterów i dziennikarzy zamieniono na prezenterów w 
mundurach. Większość dziennikarzy musiała „powstrzymać się od pracy”. Telewizja 



ograniczała się do krótkich form informacyjnych, publikowania obwieszczenia gen. 
Jaruzelskiego. W Telewizji nastąpiły teŜ czystki. TV stała się oręŜem władzy w walce z 
Solidarnością, a głównym strategiem tej walki był Jerzy Urban,  a Dziennik otrzymał wszelką 
pomoc od MO, Wojska i SB, by tylko zdyskredytować działaczy Solidarności i podkreślać 
normalizację sytuacji w kraju.  W stanie wojennym zawieszono nadawanie programu 
drugiego TV, który w szczątkowej formie przywrócono 15 lutego 82 roku, ale był to program 
zdecydowanie wyciszony, w którym brakowało telewizyjnych osobowości. 

W 1987 roku w programie drugim powstała „Panorama Dnia”, która była 
zdystansowana do Dziennika i kierowała swoją treść do widza inteligentnego. Program często 
korzystał z komentatorów, zyskał niebywałą popularność wśród programów informacyjnych 
– miał 20 procentową oglądalność. Panoramę Dnia wydawali Ireneusz Dulęba, Piotr Górecki i 
Milan Subotić. Prowadzili go Zdzisława Guca, Karol Sawicki i GraŜyna Bukowska. 

Przełomem w telewizji była debata telewizyjna  między przewodniczącym OPZZ 
Alfredem Miodowiczem i przywódcą zdelegalizowanej Solidarności Lechem Wałęsą, z której 
zwycięsko wyszedł ten drugi. Dyskusja ta otworzyła drogę do obrad Okrągłego Stołu, z 
których tv przygotowała prawie 30 godzin relacji. Powstał teŜ program w paśmie wieczornym 
„Wokół okrągłego stołu” – pierwsza w powojennej Polsce tak szeroka prezentacja poglądów 
opozycji. 

DuŜa widownię zyskał program Listy o gospodarce autorstwa Andrzeja Bobera, który 
co tydzień udowadniał, Ŝe polską gospodarką rządzą niekompetentni ludzie. Do programu 
przychodziło około 300 listów dziennie. 

W 1983 roku ze swoim słynnym juŜ programem „Sensację XX wieku” ruszył 
Bogusław Wołoszański, program zupełnie nowy formatowo w tv, wykorzystywał 
zaaranŜowana odtworzenia wydarzeń, w dobrze dobranej scenografii, a scementowane to 
wszystko osobowością Wołoszanskiego. 

Bardzo duŜą oglądalnością cieszyła się Sprawa dla reportera ElŜbiety Jaworowicz, 
która była programem interwencyjnym i takim pozostała do dziś. Pomysł to przedstawienie 
bulwersującego tematu, a potem omawianie go przez zwaśnione strony. 

Programy „Rozmowy o cierpieniu” i „Rozmowy o cierpieniu” – Haliny Miroszowej i 
Stanisława Małachowskiego odbiły się duŜym echem w społeczeństwie, ukazały losy 
zwykłych ludzi i solidarność innych z nimi. 

W wyniku obrad Okrągłego Stołu Solidarność miała zagwarantowaną emisję w tv 
własnych audycji raz w tygodniu w wymiarze 30 i 60 minut. Często między autorami 
programów a cenzurą dochodziło do spięć, które paradoksalnie złagodniały wraz ze 
zbliŜającymi się wyborami.  

W ofercie dla dzieci był nadal najpopularniejszy Teleranek (6-8 mln widzów). Ale 
takŜe Tik Tak, Piątke z Pankracym czy „5 10 15”.  

W latach osiemdziesiątych polska widownia tv oszalała na punkcie zagranicznych 
telenowel , a pierwszym dowodem na to była Niewolnica Isaura, mająca 89-orcentowy udział 
w widowni. W 1988 roku telewizja rozpoczęła produkcję swojej telenoweli – „W labiryncie”. 

Telwizja w latach osiemdziesiątych poniosła jednak straty, długo odbudowywała się 
po stanie wojennym, w którym „wycięto” wszelkie niezaleŜne i ambitne formy. Dopiero po 
1985 roku tv wracała do względnej równowagi, ale słuŜalczość wobec władzy w czasie stanu 
wojennego spowodowała utratę autorytetu Dziennika i fakt, ze 3/5 społeczeństwa szukało 
informacji w zachodnich mediach, a na widnokręgu pojawiły się anteny satelitarne, które 
przełamały monopol informacyjny tv. 


